علم وطبیعت Science and nature

علم وطبیعت Science and nature

پایگاه معلوماتی علوم فیزیک کلاسیک و فیزیک جدید، بیولوژی( آستروبیولوژی و فرگشت) و مطاب جالب علوم رفتار شاسی و تربیتی.
علم وطبیعت Science and nature

علم وطبیعت Science and nature

پایگاه معلوماتی علوم فیزیک کلاسیک و فیزیک جدید، بیولوژی( آستروبیولوژی و فرگشت) و مطاب جالب علوم رفتار شاسی و تربیتی.

کیهان شناسی به زبان ساده(cosmology)

کیهان شناسی(Cosmology)

کیهان شناسی یا cosmology ریشه ای یونانی دارد که معنی آن نظم عالم است. این شاخه ای از فزیک به مطالعه ی جهان در ابعاد کهکشانی می پردازد. لذا با بیان اعداد و ارقام، تصویر کلی از کیهان بدست می آوریم. با بررسی تحول کیهان شناسی، متوجه می شویم که کیهان شناسی در ایام نخست بصورت اسطوره های ساخته و پرداخته شده ای مردمان آن زمان بوده اند. طوریکه اسطوره های چون پن گوی غول پیکر در چین، رب النوع های مردوک و تیامات در یونان قدیم از نمونه های بارز باور های اولیه را نشان میدهند. یونانی ها آغاز گر کیهان شناسی علمی اند ولی بزرگترین گامهای کیهان شناسی را نیوتن عالم نابغه ای انگلیسی و به دنبالش آلبرت انشتین و بقیه ای ستاره شناسان بزرگ دنیا مثل ادوین هابل برداشته اند.

گرچه امروز دانشمندان و محققین علوم فضایی و کیهان شناسی می توانند با استفاده از انتقال به سرخ مکیرو موج کیهانی به بسیاری از رموز هستی پی ببرند؛ اما باز هم نمی توانند اطلاعاتی دقیق تری از زمانهای آغاز کیهان کمایی نمایند. دلیل آن هم این است که فوتون هاییکه تلسکوپهای مراکز تحقیقاتی در یافت میکنند، در زمانهای پیشتر از 300000 سال در مه محصور بوده است که با انساط عالم کم کم قابل مشاهده گردیده اند. یعنی در حرارت های بسیار بالا نمی توانیم فوتونهارا مشاهده نماییم. با این حال یک امید واری قوی وجود دارد که بتوانیم در آینده از اتفاقات قبل از 300000 سال عمر کیهان معلومات بدست آوریم. زیرا: هنگامیکه کیهان اولین زمانهای عمرش را سپری می نمود، در اثر تعاملات هسته ای در انرژی های بالا مقدار زیادی ذرات نوترینو تولید شده اند که فعلا نیز در کیهان شناور اند. نوتررینو ها ذراتی اند در ترکیب با الکترون و پوزیترون بصورت ویکیئون (w) نیرون ظعیف هسته ای را انتقال می دهند. این ذرات بنیادی می توانند در حرارت های بسیار بالا  (میگا الکترون ولت) قابل روئیت باشند (کیهان در زمانهای اولیه انرژی بالایی داشته است). یعنی اگر انسانها بتوانند دریافت کننده های نوترینویی بسازند، قادر خواهد بود اطلاعاتی بیشتری از زمانهای آغازین کیهان به دست آورند.

                در آخر نتایجی را که بنده طی تحقیقات آزاد در سایت های انترنیتی و کتب دست داشته ای خودم  انجام داده ام قرا ذیل به خواننده گرانقدر بیان میدارم.

                همانطوریکه در تاریخچه ای کیهان شناسی مطالعه نمودید، این علم بیشتر از هر علم دیگری دچار برخورد های تعصب گرایانه مذهی و دین ستیزی گردیده است. دانشمندان علم کیهان شناسی حتی مجبور به توبه کردن از گفته های علمی شان می گردیدند تا زنده بمانند. نمونه ای روشن این ادعا گالیله است. بخاطر کوته بینی و تنگ نظری و سو استفاده از موقعیت های اجتماعی کشیشان مسیحی، بسیار از محقیقین و دانشمندان فزیک نظریه ها و دستاوردهای علمی شانرا قبل از سپردن به مردم، باخود شان به گور بردند. امیدواریم روزی این نوع دید که هم اکنون نیز به چشم میخورد، روزی تبدیل به نگاه وسیع و همه گیر گردد. در عوض نگاه های محصور از حالتهای تعاون و همکاری بین علوم مختلف استفاده کنیم.

                تحقیقات کیهانی با تمام هزینه های هنگفت که دارند، بازهم مورد توجه تقریبا اکثریت کشور های توسعه یافته و کشور های در حال توسعه می باشد. زیرا: مردم به چند دلیل اساسی دوست دارند این هزینه های کمر شکن را متقبل شوند. اول اینکه هر کشور و مردمی دوست دارد قدرت و تسلط اش بر دنیا بیشتر گردید و به چیز های دست یابد که دیگران نداشته باشند. این کمک میکند تا منافع شان در هر جا تامین و محافظت گردد. دومین دلیل بسیار مهم و برجسته این است که منابع طبیعی تولید انرژی و غذا برای موجودات زنده در حال کم شدن است و ممکن است این منابع روزی به پایان برسند. بنابر این باید دنبال منابعی سرشار و بزرگی در کیهان به جستجو پرداخت مهم نیست به هر قمیتی که باشد.

گرچه کیهان شناسی و تحقیقات کیهانی در جهان پیشرفتهای چشم گیری داشته اند، اما این علم در دانشگاه های کشور ما هنوز یک موضوع نا آشنا به نظر میرسد. من امید وارم روزی ما هم شاهد دستاوردهای علمی در عرصه کیهان شناسی و علوم فضای باشیم. به امید آن روز.

نظرات 1 + ارسال نظر
طوفان پنج‌شنبه 28 بهمن 1395 ساعت 09:43

بسیار زیبا!
امید که بیشتر بخوانیم و ببینیم.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.