علم وطبیعت Science and nature

علم وطبیعت Science and nature

پایگاه معلوماتی علوم فیزیک کلاسیک و فیزیک جدید، بیولوژی( آستروبیولوژی و فرگشت) و مطاب جالب علوم رفتار شاسی و تربیتی.
علم وطبیعت Science and nature

علم وطبیعت Science and nature

پایگاه معلوماتی علوم فیزیک کلاسیک و فیزیک جدید، بیولوژی( آستروبیولوژی و فرگشت) و مطاب جالب علوم رفتار شاسی و تربیتی.

خود آگاهی یک ضرورت اساسی برای دانش آموزان مکاتب دانشجویان دانشگاه ها

خود آگاهی یک ضرورت اساسی برای داشن آموزان مکاتب

خویشتن را مشاهده کن؛ خویشتن را درک کن؛ تازمانیکه خویشتن را نشناسی، نمی توانی به عذاب های زندگانی پایان دهی.

خود شناسی یا خود آگاهی را می توان بصورت کل در دو بعد مورد بحث قرار داد. بعد اول شناختن انسان به عنوان یک موجود زنده در بین هزازان نوع موجودات زنده و غیر زنده است. اگر به صورت عمیق در چهارسوی زندگی زمینی نظر اندازی گردد، بدون شک احساس عجیب و غریب به انسان دست خواهد داد. آنطوریکه دستاوردهای علمی امروز اثبات نموده است در کنار زمین و نظام شمسی ما صدها میلیارد ستاره و نظامهای سیاره ای در فاصله های میلیونها سال نوری قرار دارد و فقط توانسته اند مجموعه کوچکتری بنام کهکشان راه شیری را بوجود آورند. در حالیکه، میلیاردها مجموعه های به مثابه کهکشان راه شیری در این جهان تا حالا مشاهد و رد یابی شده است. با توجه به این نکته هیچ عقل سلیمی نخواهد پذیرفت که انسان تنها موجود هوشمند این جهان باشد. بنابر این دانستن جایگاه انسان و رسالت او در این دنیا بیکران بخش مهمی از مبحث خود شناسی را شکل می دهد.

بعد دیگر خود شناسی یا خود آگاهی شامل مجموعه ای از ویژگیهای فردی هر انسان است. در این بعد، خود شناسی به معنی پرداختن به شخصیت درونی و کشف خصوصیت ها، نقاط ضعف و قوت، خواستها، اهداف، احساسات و انزجار بیان می شود. با در نظر گرفتن این که زندگی بهتر و لذت بخش تر در این جهان، نیازمند به  بعضی از مهارتهای مهم زندگی فردی و اجتماعی می باشد، کسب مهارت خودشناسی و رسیدن به یک خود آگاهی و شعور باید بصورت جدی مورد توجه هر فرد اجتماع قرار بگیرد.

در این میان؛ با توجه به اینکه جامعه معارف افغانستان خشت های اولیه ساختار های علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را تشکیل میدهند، قبل از رفتن به امتحان کانکور و ورود به دانشگاه ها باید به یک شعور نسبی که انتخاب درست رشته های تحصیلی و زندگی فراسوی کانکور را تضمین نماید، رسیده باشند.

هر دانش آموز و هر پیش دانشگاهی به این نکته آگاه است که برای موفقیت در کانکور اولین پیش نیاز و کلید موفقیت،آمادگی از لحاظ علمی و مهارتهای حل مسئله های کانکور است. هم از نظر سرعت حل مسائل و سرفه جویی در زمان، و هم ازنظر دانایی و آگاهی مسائل کانکوری. تمرین های متعدد و پیگیری های مداوم، و همچنان برنامه ریزی های درست درسی تضمین کننده ای رسیدن به این هدف خواهند بود. اما، با توجه به توضیحات فوق در کنار مهارتها و توانایی های حل مسئله و آمادگی، داشتن فکر و باز و دورنمای واضح و روشن از زندگی پس از کانکور نباید به فراموشی سپرده شود. دانش آموزان عزیز زمانی می توانند آنطرف کانکور و روزهای طولانی پس از کانکور را بخوبی به تصویر بکشند و ببینند که به یک خود آگاهی و شعور نسبی رسیده باشند وتوانایی انتخاب درست و مناسب رشته های تحصیلی را کسب کرده باشند. این نکته به کسی پوشیده نیست که بعضا تعدادی زیادی از محصلان دانشگاه ها به دلالیل عدم علاقه و تمایل به رشته های تحصیلی شان، از ادامه تحصیل صرف نظر می کنند. حتی این صرف نظر ها به فرار از تحصیل و مهاجرت و هزاران بد بختی دیگر منجر می شود. یاتعدادی ازاین جوانان با هزینه های هنگفت در دانشگاه های خصوصی به تحصیل می پردازند. لذاست که باید این مشکلات بصورت جدی و سرتاسری آسیب شناسی گردیده و برای جلوگیری از تکرار این پیامدها برنامه های عملی روی دست گرفته شود.

پیش نهاد ما به تمام بزرگان و مسئولین مکاتب خصوصی و دولتی این است که در طول سالهای تعلیمی طبق برنامه های از قبل طرح شده مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی را برای دانش آموزان بخصوص شاگردان صنوف دوازدهم آموزش دهند. مهارتهای فردی و اجتماعی به هر فرد کمک می کنند که استعداد و توانانی های شانرا شناسایی نموده و مطابق به استعداد، ذوق و علایق شان رشته های تحصیلی شانرا انتخاب نمایند. شناخت از خود و به نصویر کشیدن یک دورنمای روشن  زندگی پس از کانکور با توجه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه  افغانی به دانش آموز کمک می کند تا روزی به دلیل اشتباه در انتخاب رشته تحصیلی دچار پشیمانی و افسردگی نگردد.


نگارنده: محمد آصف برخیا معلم مضمون فیزیک لیسه عالی مهرگان

تاریخ: 1/11/1395

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.